tirsdag 1. februar 2011

Freia Kvikklunsj

Analyse av reklame:

Reklamen jeg har valgt å analysere reklamerer for Freia Kviklunsj. Reklamen ble først vist på TV i 2007 og vises også fortsatt i såkalte Kviklunsj sesonger som Påske. Siden Freia har valgt å reklamere for kviklunsj på TV, forteller det oss litt om hvilken målgruppe de vil nå ut til. Ved å benytte seg av reklame på Tv når de en mye større målgruppe. Folk fra 6+ års alderen vil forstå denne reklamen og vil også kunne bli påvirket av å kjøpe kviklunsj etter å ha sett denne reklamen. Men vi kan anta at målgruppe for denne reklamefilmen er folk som skal ut på tur i skog og mark å trenger en liten matbit på veien. Formåle med denne reklamen er å oppfordre folk til å kjøpe sjokoladen når de skal ut på tur.


Situasjonen som reklamen viser er forskjellige turgåre som jobber i skogen eller på fjellet. Ett av elementene som gjøres for å illustrere hva de vil selge er at det blir brukket av en liten bit av en kviklunsjen, i midten av reklame filmen. Hvis de ikke hadde vist produkter før slutten hadde det vært vanskelig å skjønne hva de reklamerte for. Ved å vise produktet i midten får man en salgs introduksjon først, som er med på å skape en stemning. Det som dominerer utrykket i reklame filmen vises ved en tekst i slutten av filmen, der det står ”Til alle som gjør det mulig, Takk for turen, Tursjokoladen i 70 år”. Musikken de brukes er med på å påvirker målgruppen, for å få fram at det er en tursjokolade de vil selge, fordi de synger om å ha en ”trygg reise hjem”.

Turistforeningen samarbeider med Freia, for å gjøre kviklunsj til en tursjokolade. I slutten av filmen benytter de seg av fonten som turistforeningen også bruker, de bruker ord som belønner folket.

I starten av reklamen kommer det en lyd fra en radio, der vi så vidt kan fatte at det er værmeldingen som blir nevnt og så starter musikken. Det er det en stemningsfull og rolig musikk der en mann synger på engelsk om at han vil ut i naturen og over elever, og å ha en trygg reise hjem.

Det er rask klipping, det blir vist ulike personers turopplevelse, som blir klippet og vist hulter til bulter.

Reklamefilmen er alt i alt veldig vellykket, budskapet de vil formidle er at man burde ha seg en matbit på turveien, og da burde man velge kviklunsj. Virkemidlene de benytter seg av er tilpasset målgruppen og Freia greier å få fram en veldig stemningsfull reklamefilm. Filmen får personer til å skjenne seg igjen, dette fører til at de blir påvirket av reklamen og antagelig vis vil komme til å kjøpe kviklunsj neste gang de skal på tur. Reklamen selger verdien om at man får en god turopplevelse hvis man kjøper Frei kviklunsj. Jeg syntes reklamefilmen virker veldig troverdig.



- Augusta Sophie

3 kommentarer:

  1. Veldig bra Augusta :) du har en veldig fin flyt i språket ditt!
    - Ragna

    SvarSlett
  2. Supert om sender, mottager og budskap, Augusta, og god bruk av embed-funksjon. Jeg savner en mer strukturert oppsetning av virkemidler, ett og ett - forklar hva slags virkemiddel det er, hvordan det fungerer, og HVORFOR Freia bruker det. Ellers supert.

    SvarSlett
  3. takk , det hjalp meg veldig!:)

    SvarSlett