mandag 31. januar 2011

VG


Verdens gang er fortsatt igang.
Logoen på VG Nett

 
En avis med farger, nyheter og kjendissladder, hva ellers kan det være enn VG?

Verdens gang er en norsk landsdekkende avis som både kommer ut på papir og i elektronisk form alle ukens dager. VG ble grunnlagt 23. juni 1945, men egentlig i 1868, da det gikk konkurs. Eierne av VG er Schibsted ASA og det er Norges største mediekonsern. Verdens gang er et løssalg avis, og har derfor en veldig eyecatchy forside slik at folk skal kjøpe det.
I 1960 årene gikk VG over til tabloidformat og i 1981 passerte avisen Afenposten som landets største avis, en posisjon den har beholdt til i dag. Artiklene, repotasjene, intervjuene inneholder de største nyhetene, kjendis sladder, om forskjellige kulturer og mye mer. Målgruppen er for både gutter og jenter fra 14 år og oppover, egentlig for alle nyhets-sladder interesserte. 

Men hva er det med denne avisen som gjør at folk kjøper det?
Et eksempel på forsiden til VG



VG har lagt mye arbeid i forsiden, som gjør at den tiltrekker svært med de sterke fargene, de store bildene og de fengende overskriftene. Avisen har en fin blanding av artikler, leserinnlegg og reklame som gjør at den er behagelig å lese med mye forskjellig temaer. VG setter de største sakene først, og de mest skandaløse på forsiden for at vi skal gripe avisen og legge den i handlekurven, noe de klarer perfekt.
I 2005 fikk VG har også et ekstra magasin i helgene, der vi får de beste historiene, det siste om livsstil og treder og samt de store intervjuene. Dette magasinet er perfekt å lese på en rolig fredagskveld.
Ved å bruke mye svart og rødt er det en behagelig stilren avis. I hver utgave av VG følger de det samme oppsettet, med den store skriften, med et heldekkende bilde og den røde logoen i venstre hjørnet under små nyheter. Ved å bruke enkle fonter, er avisen lettleslig, avisen får en elegant og et troverdig uttrykk og vi får inntrykk av at avisen er svært gjennomtenkt grafisk. Bildene som blir brukt trekker oftest mye oppmerksomhet og det er de bildene som gjør at avisen blir solgt.
Tekstene til VG er veldig godt skrevet og de er nesten helt umulig å ikke lese ferdig fordi du blir bare grepet med. Selve VG er en avis som er for å informere og det blir vi veldig godt.
Så konklusjonen min er at VG er en avis for alle, ved at de har utrolige fengende overskrifter får de leseren med og de er flinke til å holde leseren engasjert ved bruk av mye fargerike bilder.  I hvert innlegg er det det samme uttrykket gjennom hele avisen, og det gjør at avisen har en fin helhet ved at fontene og strukturen på teksten går igjennom.


Hjemmesiden til Vg kan du trykke på her


Hilde Finsberg

2 kommentarer:

  1. Interessant å ta for seg forsiden!
    Gode synspunkter:)

    -Camilla K

    SvarSlett
  2. Interessant, Hilde, men litt på siden av oppgaven. Jeg tror du ser selv at det estetiske (Læreplanmålet som står i fokus) havner litt i bakleksa her? Men interessant, og teksten skaper bredde på bloggen deres :)

    SvarSlett