REKLAMEANALYSE AV BAMA
Jeg har valgt å analysere en 42 sekunders lang reklamefilm som reklamerer for Bama. Konsernet Bama produserer frukt og grønnsaker, og prøver å oppnå ett sunnere Norge.
Denne reklamefilmen til Bama er en av mange, men begynte først å gå på TV i julen 2010. Reklamens hovedpersoner er fotballstjernene John Arne Rise, Eirik Huseklepp og Morten Gamst Pedersen.
Det hele starter med at Huseklepp står og plukker smågodt i butikken. Etter ett par sekunder kommer de to andre fotballstjernene og begynner å synge/rappe om at godterier ikke er bra for kroppen, mens de sakte går over i frukt og grønnsaksavdelingen, hvor reklamefilmen ender.
Det hele starter med at Huseklepp står og plukker smågodt i butikken. Etter ett par sekunder kommer de to andre fotballstjernene og begynner å synge/rappe om at godterier ikke er bra for kroppen, mens de sakte går over i frukt og grønnsaksavdelingen, hvor reklamefilmen ender.
Ved å bruke unge kjente personer, blir målgruppen alt fra barn til unge voksne, både jenter og gutter. I denne type reklamefilm hadde det ikke passet med noe annet enn idrettsmenn. For da skjønner man fort at filmen dreier seg om noe sunt og om å ta vare på kroppen.
Gamst og Rise er iført svart, pen dress, noe som gjør at de kan minne om agenter eller noe lignende. Når de to går mot Huseklepp tror man med en gang det er noe seriøst. Her spiller de på våre assioasjoner med dress og gjør noe humoristisk ut av det, som om de er ”godteri- politiet”. Ingen av de tre fotballspillerne er særlig kjente for å kunne synge heller, så den falske og redigerte sangstemmen skaper også ett humoristisk preg over hele reklamen.
Hvert klipp varer i ca fem sekunder, noe som får reklamen til å virke mye kortere og mer intens enn den kanskje egentlig er. Alt går veldig fort, dermed følger man nøyere med og man blir mer interessert i hva som foregår.
Det er hele veien ett veldig lyst lysforhold, dette for å vise at det er en motiverende, munter og lystig reklamefilm.
Når de står i godteri- avdelingen er fokuset kun på de tre fotballspillerne, men med en gang de flytter seg over til frukt og grønt avdelingen, er fokuset på alle grønnsakene og fruktene rundt. Dette er for å vise hva reklamen egentlig handler om, nemlig produktene de skal selge.
Filmen er for det meste filmet i halvtotalt perspektiv, slik at man ser alle tre personene hele tiden. Det klippet der Rise holder frukt i hånden, filmes det fra froskeperspektiv, det kan være ett virkemiddel for å få frem at du blir større, sterkere og kanskje mektigere av å spise frukt.
Filmen er for det meste filmet i halvtotalt perspektiv, slik at man ser alle tre personene hele tiden. Det klippet der Rise holder frukt i hånden, filmes det fra froskeperspektiv, det kan være ett virkemiddel for å få frem at du blir større, sterkere og kanskje mektigere av å spise frukt.
Ved å bruke idrettsmenn i en frukt og grønnsaksreklame, er en god ide og det er absolutt med på å forsterke budskapet om en sunn hverdag. Det at de også bruker kjente idrettsmenn er med på å selge. De er ett forbilde for veldig mange, og de setter ett godt bilde for hvordan de spiser og lever.
Jeg syntes virkemidlene i reklamefilmen fungerer veldig fint. Det virkemiddelet som jeg syntes fungerer best, er bruken av humor. Det tror jeg også veldig mange unge syntes. Jeg kan jo ikke si noe annet enn at bruken av disse unge fotballkjendisene lokker.
- Ragna BK
--------------------------------------------------------------------------------------------
Analyse av reklame:
Reklamen jeg har valgt å analysere reklamerer for Freia Kviklunsj. Reklamen ble først vist på TV i 2007 og vises også fortsatt i såkalte Kviklunsj sesonger som Påske. Siden Freia har valgt å reklamere for kviklunsj på TV, forteller det oss litt om hvilken målgruppe de vil nå ut til. Ved å benytte seg av reklame på Tv når de en mye større målgruppe. Folk fra 6+ års alderen vil forstå denne reklamen og vil også kunne bli påvirket av å kjøpe kviklunsj etter å ha sett denne reklamen. Men vi kan anta at målgruppe for denne reklamefilmen er folk som skal ut på tur i skog og mark å trenger en liten matbit på veien. Formåle med denne reklamen er å oppfordre folk til å kjøpe sjokoladen når de skal ut på tur.
Situasjonen som reklamen viser er forskjellige turgåre som jobber i skogen eller på fjellet. Ett av elementene som gjøres for å illustrere hva de vil selge er at det blir brukket av en liten bit av en kviklunsjen, i midten av reklame filmen. Hvis de ikke hadde vist produkter før slutten hadde det vært vanskelig å skjønne hva de reklamerte for. Ved å vise produktet i midten får man en salgs introduksjon først, som er med på å skape en stemning. Det som dominerer utrykket i reklame filmen vises ved en tekst i slutten av filmen, der det står ”Til alle som gjør det mulig, Takk for turen, Tursjokoladen i 70 år”. Musikken de brukes er med på å påvirker målgruppen, for å få fram at det er en tursjokolade de vil selge, fordi de synger om å ha en ”trygg reise hjem”.
Turistforeningen samarbeider med Freia, for å gjøre kviklunsj til en tursjokolade. I slutten av filmen benytter de seg av fonten som turistforeningen også bruker, de bruker ord som belønner folket.
I starten av reklamen kommer det en lyd fra en radio, der vi så vidt kan fatte at det er værmeldingen som blir nevnt og så starter musikken. Det er det en stemningsfull og rolig musikk der en mann synger på engelsk om at han vil ut i naturen og over elever, og å ha en trygg reise hjem.
Det er rask klipping, det blir vist ulike personers turopplevelse, som blir klippet og vist hulter til bulter.
-Augusta Sophie
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar